رنو ال 90 مدل 2022 با طراحی جذاب و امکانات مناسب معرفی شد + ویدئو

رنو ال 90 مدل مدل 2022 به تازگی به عنوان مدل جدید سدان اقتصادی جذاب گروه رنو – داچیا معرفی شده است. در ادامه به بررسی کامل آن می‌پردازیم و به امکانات ال نود جدید نگاهی می‌اندازیم.

سدان مستحکم و به اصطلاح جان سخت رنو ال 90 که در بازار اروپای شرقی با نام داچیا لوگان هم شناخته می‌شود، از سال 2004 روی خط تولید بوده و نسل اول آن تا 8 سال هیچ تغییری نداشت. نسل دوم این خودرو در سال 2012 در حالی معرفی شد که به جز چند مورد جزئی، بهبودهای خاصی را در آن شاهد نکردیم. البته نسل دوم ال 90 در بازار ایران خوش درخشید و هنوز هم پرطرفدار است. اما نسل سوم ال 90 که به تازگی رونمایی شده، تغییرات بسیار زیادی داشته و نمرات ایمنی قابل پذیرشی هم کسب کرده. ساندرو، داستر و ال 90 از مهم‌ترین محصولات مشترک رنو و شرکت خودروسازی داچیا هستند اما نسخه جدید L90 شاید انقلابی‌ترین محصول این شرکت باشد.

بررسی رنو ال 90 مدل 2022

خداحافظی با پیشرانه 1.6 لیتری و ورود مدل‌های هیبرید کم مصرف

مهم‌ترین قسمت تغییرات ال 90 مدل 2022، پیشرانه هیبرید آن است. البته به طور کلی چهار نسخه از پیشرانه‌های 3 سیلندر 1 لیتری، با نام‌های TCe ،SCe و ECO-G و TCe-CVT  برای این خودرو معرفی شده‌. این موتورها به ترتیب 67، 91، 101 و 91 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. هرچند هنوز مشخص نیست که پیشرانه هیبرید روی کدام یک از این نسخه‌ها نصب خواهد شد. همچنین نسخه ECO-G به طور مخصوص برای کار با سوخت گاز LPG طراحی شده.

مصرف سوخت این پیشرانه‌ها به صورت ترکیبی بین 4.7 تا 5.5 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است و آن‌ها استاندارد سوخت یورو 6 را هم کسب کرده‌اند. گیربکس 5 دنده دستی برای تمام موتورها معرفی شده اما گیربکس اتوماتیک را فقط می‌توانید با مدل TCe داشته باشید. در ادامه لیست کامل پیشرانه‌های ال 90 مدل 2022 را خواهیم دید.

  • مدل SCe با 67 اسب بخار و آرایش 3 سیلندر خطی تنفس طبیعی با حجم 1 لیتر، هماهنگ با گیربکس 5 سرعته دستی
  • مدل TCe با 91 اسب بخار و آرایش 3 سیلندر خطی توربو شارژ با حجم 1 لیتر، هماهنگ با گیربکس 6 سرعته دستی یا CVT اتوماتیک
  • مدل ECO-G با 101 اسب بخار و آرایش 3 سیلندر خطی توربو شارژ با حجم 1 لیتر  و  مختص سوخت LPG، هماهنگ با گیربکس 6 سرعته دستی

مزیت نسخه سازگار با سوخت LPG

پیشرانه ECO-G علاوه بر قدرت بیشتر، تا 11 درصد نسبت به مدل‌های بنزینی، آلایندگی کمتری تولید می‌کند و با دو بار پر کردن کپسول آن می‌توانید 1500 کیلومتر سفر کنید. ظرفیت باک و کپسول LPG ال 90 مدل 2022 تقریبا برابر است و هر دو 50 لیتر گنجایش دارند. مهم تر از همه، پیشرانه 1.6 لیتری سابق ال 90 از نوع بلوک چدن بود و همین مسئله وزن کلی خودرو را غیر منطقی می‌کرد اما موتور مدل 2022 با بلوک آلیاژ آلومینیوم تعویض شده. هرچند که احتمالا باتری‌های مدل هیبرید وزن زیادی داشته باشند اما نسخه جدید L90 لاغرتر شده و فقط 1.1 تن وزن دارد.

بالاترین سطح ایمنی در سه نسل رنو ال 90

پلتفرم جدید گروه رنو – داچیا با نام «CMF»، کمک زیادی به افزایش سطح ایمنی خودروهای این شرکت کرده. ال 90 مدل 2022 هم روی همین پلتفرم ساخته شده و در بخش حفاظت از جان سرنشینان خود پیشرفت بسیار خوبی داشته. هرچند که L90 همیشه یک خودرو اقتصادی بوده اما در نسل سوم آن می‌توانید ایربگ اصلی و کناری راننده و سرنشین جلو و ایربگ بالای سر را برای تمام سرنشینان مشاهده کنید. همچنین تمام کمربندهای ایمنی آن از نوع پیش کشنده و محدود کننده نیرو هستند. علاوه بر آن، صندلی‌های عقب هم از سیستم ایزوفیکس بهره می‌برند. پشت سری‌های صندلی‌های کابین هم به سیستم عکس العمل در برابر واکنش‌های شلاقی مجهز هستند و از سر و گردن سرنشینان محافظت می‌کنند. در ویدئو زیر می‌توانید عملکرد این سیستم را مشاهده کنید.