فیلترینگ و ایران اکسس شدن چه مسائلی پیش آورده و سایت های داخلی وقتی روی سرور ها ایران اکسس میشوند چه میشود؟


سایت های بت و شرط بندی که خلاف قوانین کار میکنند و حتی سایت های خارجی و سایت های رمز ارز های خارجی از دسترس کاربران ایرانی داخل ایران، خارج می شود.
ایران اکسس چه کار می کند؟

با استفاده از iran access کردن، دسترسی تمام کشورها به جز ایران به سرور شما قطع می شود

و به اصطلاحی شبکه اینترنت سرور قطع می شود و فقط ارتباط از طریق اینترانت امکان پذیر است

بدین جهت، کاربران داخلی قادر خواهند بود به سرور شما دسترسی داشته باشند ولی اشخاص

خارجی امکان دسترسی ندارند. این کار باعث می شود تا با حملات خارجی به سمت سرور شما

مقابله شود.

با این حال این روش هم گاها مشکلاتی دارد. مهم ترین مشکل این روش این است که موتورهای

جستجو سایت شما را داون ذخیره می کنند که نکته ای بسیار منفی در سئو سایتتان خواهد بود.

بهتر است برای مقابله با این مسئله بر روی سرورتان کانفیگ آنتی DDoS نرم افزاری انجام دهید.

احتمالاً شما هم هنگام باز کردن برخی سایت‌‌های اینترنتی با محدودیت ایران اکسس (Iran Access) مواجه شده‌اید. همان‌طور که از نام این اصطلاح پیداست، صاحبان برخی سایت‌ها ترجیح می‌دهند فقط کاربران داخل ایران به سایت‌هایشان دسترسی پیدا کنند. اما چرا و چطور؟

چرا ایران اکسس می شویم؟

مسئولین دیتاسنتر در جای جای دنیا برای مقابله با حملاتی مانند DDoS از سمت بیگانگان تفکراتی

کرده اند که بسته به بودجه و امکانات دیتاسنتر دارد. در دیتاسنتر های رده اول جهان، بر روی شبکه

دیتاسنتر تجهیزات جهت مقابله با حملات احتمالی به سرورها فراهم می شود که حملات به طور تقریبا

کامل دفع شوند. اما در کشورهایی مثل ایران به دلیل نبود منابع، تجهیزات مناسب و بودجه کافی از

ایران اکسس استفاده می شود. در حقیقت این راهی برای جلوگیری از حملات به سرور است.

ایران اکسس چیست و چرا این اتفاق می افتد؟

به احتمال بسیار زیاد اصطلاح iran access را توسط سرویس دهنده ها زیاد شنیده اید و اگر از کاربران تهران

سرور باشید نیز کم و بیش با این مسئله آشنایی دارید. ایران اکسس بسیار برای سرورهای داخلی کشور

ما رخ می دهد که می تواند دلایل مختلفی نیز داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تا توضیحی اجمالی در

خصوص ایران اکسس به شما ارائه دهیم و همچنین علل اتفاق افتادن آن را نیز بررسی کنیم. با پاساجت

همراه باشید.

ایران اکسس چیست؟

آی پی (IP) های ایران اکسس در حقیقت آی پی های اینترنتی هستند که محدودیت هایی از طریق روتر

اصلی زیرساخت، بر روی آن ها اعمال می شود. با این کار دسترسی تنها برای آی پی های ایرانی وجود

خواهد داشت و هیچکس از خارج کشور نمی تواند به این سرورها متصل شوند. iran access شدن بی

شباهت به شبکه اینترانت نیست اما تفاوت های اندکی نیز با آن دارد. تفاوت آی پی های ایران اکسس

با آی پی های اینترانت در این است که رنج آی پی اینترانت فقط ۱۰.xx.xx.xx می باشد اما آی پی های

iran access می توانند از هر رنجی باشند و به اصطلاح پابلیک هستند. همچنین بر اساس بسیاری از

گزارشات، برخی ISP های داخلی مانند همراه اول، ایرانسل و رایتل برای اتصال به آی پی های اینترانتی

دچار اختلال می شوند ولی اتصال آن ها به آی پی های ایران اکسس بدون مشکل بوده اند.

ایران اکسس

در این مطلب می‌خوانید

کاربرد ایران اکسس چیست؟

ایران اکسس چطور انجام می‌شود؟

ایران اکسس چه مشکلاتی ایجاد کرده است؟

به گزارش پیوست، ایران اکسس با محدود کردن IPها انجام می‌شود. با اعمال این محدودیت روی IP، تنها کاربران از داخل ایران امکان دسترسی دارند و کسی از خارج ایران نمی‌تواند سایت مورد نظر را باز کند.

با این کار دسترسی تمام کاربران به جز کاربران داخل ایران به سرور قطع می‌شود. سازوکاری که اعمال آن به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد. ایران اکسس شدن یک سرور ممکن است موقتی یا برای مدت طولانی‌تری انجام شود.

کاربرد ایران اکسس چیست؟

وقتی صاحب وب‌سایت می‌خواهد وب‌سایتش خارج از ایران دیده نشود و فقط کاربران داخل ایران آن را ببینند، ایران اکسس انجام می‌شود. مثلاً یک بانک می‌خواهد فقط مشتریان داخل ایران بتوانند به درگاه پرداختش دسترسی پیدا کنند یا موبایل‌بانکش فقط از ایران باز شود.

 

این تنها علت اعمال این محدودیت نیست. برخی مواقع بعد از حمله سایبری و به این دلیل که درگاه ورودی ایران تحمل حمله‌های سنگین را ندارند ترافیک را ایران اکسس می‌کنند، این باعث می‌شود ترافیک به آن مقصد قطع شود. در واقع اگر هنگام حمله یک IP، سرور یک سایت ایران اکسس شود، اینترنت آن IP قطع و سرویس دچار مشکل می‌شود.

در واقع ایران اکسس ممکن است به عنوان ابزاری برای جلوگیری از هک نیز به کار برده شود اما چندان منطقی به نظر نمی‌رسد؛ زیرا هک یا حمله حتی اگر حمله‌کننده خارج از ایران باشد، از داخل ممکن است.

ایران اکسس چطور انجام می‌شود؟

صاحبان وب‌سایت‌ها چنین محدودیتی را معمولاً با استفاده از فایروال اعمال می‌کنند. فایروال‌ها با استفاده از امکانات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری، ترافیک عبوری در شبکه را کنترل می‌کنند.

با قرار گرفتن فایروال در مسیر وب‌سایت‌ها، آی‌پی‌های ایران برای فایروال تعریف می‌شود و تنها اجازه دسترسی از آنها به وب‌سایت داده می‌شود. در ایران اکثراً این اتفاق از راه CDN می‌افتد، به شکلی که اجازه دسترسی از آی‌پی‌های خاص در CDN تعریف می‌شود.

ایران اکسس چه مشکلاتی ایجاد کرده است؟

این سازوکار باید در موارد خیلی خاص استفاده شود ولی استفاده بیش از حد از آن باعث شده برای کاربر مشکلاتی به وجود بیاید. با توجه به فیلتر بودن بسیاری از سایت‌های کاربردی در ایران، کاربر معمولاً با استفاده از VPN به اینترنت متصل است. بنابراین، VPN که ترافیکش از خارج ایران می‌آید باعث می‌شود کاربر نتواند به سایت بانکی خود و بسیاری از سایت‌های دولتی وصل شود؛ در نتیجه مجبور می‌شود مکرراً VPN را فعال و غیرفعال کند.

استفاده از VPN باعث می‌شود اکثر ترافیک به جای اینکه در داخل بچرخد از خارج بیاید؛ یعنی ممکن است ۵۰ درصد استفاده‌ کاربر از سایت‌های داخلی باشد ولی وقتی از VPN استفاده می‌کند تمام ترافیک از خارج محاسبه شود که این مساله هم هزینه اینترنت کاربر را بر اساس ترافیک بین‌الملل حساب می‌کند و هم اینکه سرعت را کاهش می‌دهد. چنین مسائلی از معایب فیلترینگ محسوب می‌شوند.

یکی دیگر از مشکلاتی که ایران اکسس شدن برای یک سایت پیش می‌آورد مربوط به به سئو (SEO: Search Engine Optimization) است. با ایران اکسس شدن یک سایت، موتور جست‌وجوی گوگل تشخیص می‌دهد که سایت از دسترس خارج شده یا به اصطلاح down شده است که از این حیث برای سئو سایت یک اتفاق بسیار منفی است.


https://pasajet.ir/fa/main/blog-post/3580
مقالات و مطالب مرتبط

چرا داشتن دامنه خوب در طراحی سایت مهمه؟

چرا داشتن دامنه خوب در طراحی سایت مهمه؟ انتخاب دامنه در طراحی سایت برای سایت شما در اولین نگاه مثل انتخاب نام برای فرزندتان است. به همون دقتی که به نام فرزندتان اهمیت میدین که فردا بزرگ میشه و اسم خوب اهمیت داره ، کسب و کار شما هم میتونه بزرگ بشه و نام برندش خیلی اهمیت داره . نحوه انتخاب نام دامنه در طراحی سایت یکی از بزرگترین و مهم ترین سوالاتی که می تواند در محبوبیت و کسب درآمد یک وب سایت موثر باشد، انتخاب نام دامنه در طراحی سایت یا همان نام دامین مناسب می باشد که شاید در ابتدای هر پروژه ای کمی عجولانه انجام شود و در انتخاب آن نکات مهم را رعایت نکرده باشید که طبیعتا می تواند در عدم پیشرفت وب سایت شما دخیل باشد.

طراحی سایت = شغل پردرآمد

طراحی سایت = شغل پردرآمد با توجه به شرایط اقتصاد تورمی موجود در کشور همگی به دنبال درآمد بیشتر هستیم و این کاملا طبیعی است. دغدغه رشد و پیشرفت از زمان انسانهای اولیه با ما بوده و با پیشرفتهای بشری ارتقا یافته و سطوح بالاتری را هدف گرفته است. احتمالاً شما هم مثل خیلی‌های دیگه دنبال شغل پردرآمد هستید و توی اینترنت جستجو می‌کنید تا شاید شغلی رو پیدا کنید که خاص باشه، با شرایط شما همخونی داشته باشه و بشه روش حساب کرد! باور کنید هر چقدر در گوگل شغل‌های پردرآمد، ایده‌های پولساز، درآمد میلیونی، راز میلیاردر شدن و... رو جستجو کنید، هیچ شغلی رو پیدا نمی‌کنید که براحتی برای شما درآمد میلیونی با سود خالص داشته باشه!

چگونه درآمد ثابت و مادام العمر داشته باشیم؟

در دنیای اقتصاد و بازار مشتریان به چند نوع تقسیم می شوند که متاسفانه در فرهنگ و زبان فارسی به تمام آنها مشتری می گوییم ولی در ذات و نوع برخورد به طور با هم متفاوت هستند.

هنوز قانع نشده اید ؟ امتحانش مجانیه
رایگان تستش کنید