چگونه درآمد ثابت و مادام العمر داشته باشیم؟
چگونه درآمد ثابت و مادام العمر داشته باشیم؟
در دنیای اقتصاد و بازار مشتریان به چند نوع تقسیم می شوند که متاسفانه در فرهنگ و زبان فارسی به تمام آنها مشتری می گوییم ولی در ذات و نوع برخورد به طور با هم متفاوت هستند.
تعریف انواع مشتری:
1ـ Lead سرنخ: نیاز به کالا یا خدمات دارد ولی این نیاز باید کشف و پرورش یابد و گاهی نیز باید در فرد ایجاد نیاز شود.
مثال :فردی که داشتن سایت میتونه به رشدش کمک کنه ولی آگاهی ندارد.
2ـ Suspect : : بالقوه نیاز به کالا یا خدمت دارد + پول نیز دارد. باید از نظر روحی و روانی تامین گردد تا خرید انجام شود.
در واقع باید حس مهم بودن بهش القاء شود. مثل فردی که با یه گوشی قدیمی کار میکنه و میگه این کارم را راه میندازه.
3ـ Prospect بالفعل: نیاز + پول + متقاعد شده برای خرید و خرید را یکبار انجام می دهد.
فردی که وارد یک فروشگاه می شود فروشنده یک بار یک بطری روغن کنجد به او می فروشد ولی مصرف دائم ندارد.
4ـ Buyer خریدار: فردی است که با توجه به نیازهای خود "بدون توجه به کالا و برند"، خرید خود را انجام میدهد. مثال خرید مایع ظرفشویی
5ـ Customer مشتری: شخصی است که کالا و خدمات شما را استفاده کرده و راضی بوده و دوباره خرید انجام می دهد.
6ـ Client مشتری خاص و ویژه: مشتری که انحصاراً کالا و خدمات شما را استفاده می کند و وفادار است. مثال اندرویدی ها و آیفونی ها
7ـ Advocate وکیل محصول: مشتری است که علاوه بر خرید و استفاده تبلیغ محصول و خدمات شما را انجام می دهد و نیز از منافع شما دفاع می کند. مثال آِیفونی های متعصب
"کشف نیاز ـ ایجاد نیازـ پرورش نیاز ـ گسترش نیاز ـ برطرف نمودن نیاز افراد"تنها وظایف ماست.
تبدیل سرنخ به وکیل محصول یک مسیر است.